Konflikthåndtering | GoHuman
Low Arousal

Konflikthåndtering

Målet med konflikthåndtering er at løse en uenighed og samtidig værne om relationen. Konflikter handler om en sag og påvirker en relation. For at sikre en god, bæredygtig håndtering, er det vigtigt at arbejde med både indholdet i sagen og tage hånd om de involverede. På den måde undgår man misforståelser og får et bedre samarbejde.

Ved at genkende egne og andres reaktionsmønstre kan vi håndtere konfliktens magt på en måde, så vi kan reetablere overblikket og anskue problem stillingen mere objektivt.

Vi tror på at ”Alle gør det bedste de kan, med de ressourcer de har” og derfor er vi også overbeviste om, at langt de fleste konflikter har afsæt i misforståelser.

Hvad forstår vi ved en konflikt?

  • En uoverensstemmelse, en misforståelse, en uenighed
  • En konflikt påvirker både vores hjerner og vores krop, så vi let mister overblikket over situationen. Det får os til at handle mindre velovervejet og gør os mindre fleksible.
  • En situation, der opstår mellem to individer eller grupper, hvor den ene eller begge parter oplever at en given sag, ikke lader sig løse ved dialog, hvilket medfører et stigende frustrationsniveau og uproduktive konfrontationer.
  • En naturlig del af gruppers dynamik. Hvis den håndteres godt, kan den blive en kilde til udvikling og i modsat fald, kan den føre til mistrivsel, dårligt arbejdsmiljø og påvirke en konkret opgaveløsning negativt. 

Workshop: Konflikthåndtering  

Undgå misforståelser og få et bedre samarbejde

Når vi laver workshopen:” Konflikthåndtering – undgå misforståelser og få et bedre samarbejde” tager vi afsæt i konfliktsituationer mellem to mennesker, i et team eller i en større gruppe. Den vil altid være ”skræddersyet”, så den passer specifikt til jeres helt aktuelle situation, så der er ikke to workshops der er ens.

Ved et uforpligtende møde hører vi om jeres problematik, hvorefter vi vil komme med et forslag til, hvordan vi mener, vi kan hjælpe jer med at få værktøjer til at løse den aktuelle konflikt og blive bedre til at undgå fremtidige konflikter.

Man vil blive præsenteret for og arbejde aktivt med forskellige værktøjer og begreber for at opnå større forståelse for egne reaktionsmønstre og konflikters opbygning. Der vil være fokus både på jeres egne og på teamets reaktionsmønstre.

Kurset er for teams og ledergrupper . På den måde kan I få indarbejdet processerne i forhold til fremtidigt arbejde, helt integreret i teamet og stemt af med organisationens praksis.

Workshoppen skræddersyes, så den passer til målgruppen, organisationen og situationen.


Workshop

 

Varighed: 3 timer
Antal deltagere: op til 30

Indhold:

  • Hvad er en konflikt, hvordan opstår den og hvem har ansvar for hvad
  • Kroppen og hjernens reaktion på en konfliktfyldt situation
  • Kommunikation der nedtrapper konfliktniveauet og udreder misforståelser
  • Konkrete værktøjer til at konflikthåndtering

Personligt udbytte

Du bliver bedre til at forstå andre og selv blive hørt

Du får indblik i din egen konfliktstrategi

Du får kommunikationsredskaber, så du kan medvirke til at undgå, at en misforståelse bliver til en konflikt

Du får viden og konflikthåndteringsværktøjer, du kan bruge både på arbejde og privat.

Arbejdspladsens udbytte

Medarbejdere der har forståelse for hvad konflikter er og hvad deres egen andel kan være

Medarbejdere der har konkrete værktøjer til at håndtere misforståelser før de udvikler sig til konflikter

Et bedre arbejdsmiljø med større fokus på problemløsende adfærd

Helle Kibsgaard

 

     Er du konfliktsky?

        Af Helle Jo Kibsgaard

 

 

”Konfliktsky eller konfliktsøgende? Hvad er du? Jeg må indrømme, at jeg er begge dele. Hver ting til sin tid selvfølgelig. Nogle gange er vi nødt til at sætte hårdt mod hårdt, når der er noget, der er vigtigt at få gennemtrumfet. Andre gange laver vi alverdens krumspring for ikke at komme i krydsilden. Det sjove er, at når vi kæmper i en konflikt, så er vi ofte tilbøjelige til at gøre mere af det, der gør det værre. Hvor underligt er det ikke lige?

Læs hele artiklen her

Vi har fået nyt navn - men vi er stadig de samme

Den 1. august 2024 skiftede Bladbjerg Kibsgaard navn til GoHuman som et naturligt næste skridt i vores udvikling. Vi vil fortsat sætte fokus på udvikling, balance og personligt lederskab – med afsæt i den coachende tilgang.

Tilmeld dig nyhedsbrev